Cele i zadania
Strona archiwalna
CELE I ZADANIA SZKOŁY
(na podstawie Statutu Zespołu Publicznych Szkół w Lubrzy zgodnie
z Rozporządzenem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999)
Zespół Publicznych Szkół:
- Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa
ukończenia szkoły.
- Kształtuje środowisko wychowawcze stosownie do warunków tych szkół
i wieku uczniów.
- Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb.
- Umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej.
- Udziela uczniom pomocy pedagogicznej.
- Organizuje nauczanie indywidualne uczniom niepełnosprawnym.
- Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.
Zadania opiekuńcze:
- Sprawowanie opieki przez nauczyciela prowadzącego lekcję, podczas zajęć obowiązkowych.
- Sprawowanie opieki przez wychowawców świetlic, w czasie pozalekcyjnym.
- Opieka nauczyciela dyżurującego, w czasie przerw między lekcjami.
- W czasie zajęć poza terenem szkoły i w czasie wycieczek, za bezpieczeństwo odpowiedzialni są: nauczyciel prowadzący zajęcia oraz inni opiekunowie.
- Uczniowie, którym z powodu warunków domowych potrzebne są szczególne formy opieki, mogą korzystać z doraźnej pomocy materialnej, np. w postaci bezpłatnego dożywiania.
- Dyrektor Zespołu Publicznych Szkół powierza każdy oddział szczególnej opiece nauczyciela- wychowawcy.
- Wychowawca prowadzi swój oddział przez cały rok nauczania.
- Zmiana wychowawcy może nastąpić na wniosek rodziców i uczniów, po przedłożeniu odpowiedniej motywacji, bądź też z powodu dłuższej nieobecności nauczyciela- wychowawcy.
Organy szkoły:
Organami Zespołu Publicznych Szkół są:
- dyrektor szkoły
- rada pedagogiczna
- samorząd szkolny
Kompetencje Rady Pedagogicznej:
- zatwierdza plany pracy Zespołu Publicznych Szkół,
- zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- uchwala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- podejmuje uchwałę w sprawie skreślenia z listy uczniów,
- opiniuje:
- organizację pracy Zespołu Publicznych Szkół, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- projekt planu finansowego Zespołu Publicznych Szkół,
- wnioski dyrektora o przyznanie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora Zespołu Publicznych Szkół w sprawie przydziału poszczególnym nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego i dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- propozycje dyrektora Zespołu Publicznych Szkół, dotyczące kandydatów do funkcji kierowniczych gimnazjum,
- przygotowuje projekt statutu Zespołu Publicznych Szkół lub jego zmiany i przedstawia do uchwalenia,
- rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie dyrektora oraz innych nauczycieli, którym powierzono funkcje kierownicze w Zespole Publicznych Szkół,
- podejmuje swoje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 jej członków,
- ustala samodzielny regulamin swej działalności,
- prowadzi protokoły ze swoich zebrań,
- wprowadza zasadę dochowania tajemnicy spraw poruszanych na posiedzeniach rady dla wszystkich jej członków, aby tym samym nie naruszać dóbr osobistych uczniów, nauczycieli, rodziców i pozostałych pracowników Zespołu Publicznych Szkół
Kompetencje Samorządu Uczniowskiego:
- zasady jego funkcjonowania określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów
w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym,
- organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów,
- regulamin samorządu uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem szkoły,
- samorząd może przedstawić wszystkim organom szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w takich sprawach jak:
- treść, cele i wymogi programowe stawiane uczniom,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
- samorząd posiada prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej, organizowania działalności kulturalnej, oświatowe, sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, ale w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
- członkowie samorządu posiadają prawo wyboru nauczyciela, pełniącego rolą opiekuna do samorządu uczniowskiego,
- samorząd opiniuje pracę dydaktyczno-wychowawczą ocenianego nauczyciela,
- samorząd jest współodpowiedzialny za miejsce, jakość pracy i zabawy, w miarę potrzeb i możliwości, stosownie do wieku, zadań i obowiązków uczniowskich.
Podstawową formą działalności szkoły są zajęcia dydaktyczno- wychowawcze, prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć. W klasach I- III zajęcia zintegrowane trwają 45 minut z możliwością zmian w ramach przedmiotów.
Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze i zajęcia nadobowiązkowe prowadzone są poza systemem klasowo- lekcyjnym, w grupach organizowanych przez nauczyciela prowadzącego.
Szkoła umożliwia uczniom spożycie ciepłego posiłku w stołówce szkolnej, a w porze zimowej- zapewnia ciepłe mleko. Z posiłków w stołówce mogą korzystać nieodpłatnie uczniowie będący w trudnej sytuacji materialnej, po uzyskaniu przez szkołę środków finansowych z innych źródeł.
Zorganizowana jest opieka świetlicowa dla uczniów, którzy dłużej muszą przebywać w szkole. Formy pracy uwzględniają zainteresowania uczniów i pomoc przy odrabianiu zadań domowych oraz nauce.
Biblioteka szkolna jest pracownią, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań u uczniów oraz zadań dydaktyczno- wychowawczych szkoły, dostosowaniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości, wiedzy o regionie. Mogą z niej korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
informację wytworzył(a): | Maria Chałupnik |
za treść odpowiada: | Maria Chałupnik |
data wytworzenia: | 27/01/2005 |