Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Rok 2023

Na podstawie art. 14 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz.U. 2018 r. poz., 870) informuje się, że w roku 2023 wpłynęły do Wójta Gminy Lubrza trzy petycje.

Pierwsza petycja skierowana do Wójta Gminy Lubrza dotyczyła inicjatywy wykonania rekonesansu w obszarze związanym z potrzebą stopniowego przygotowywania się do wdrożenia w JST przepisów Dyrektywy 2022/2555 w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii - (NIS2) oraz zaplanowania szkoleń i audytów w tym zakresie. Petycja została uznana za zasadną i poinformowano o tym wnoszącego petycję, bowiem Urząd Gminy potwierdza znaczenie zagadnienia cyberbezpieczeństwa dla jednostki. Petycja zostanie uwzględniona w ramach planowania budżetu na lata następne z uwzględnieniem faktu, że termin implementacji dyrektywy NIS 2 upływa dopiero 17 października 2024 roku, a precyzyjny zakres regulacji w istotnym zakresie będzie zależał od decyzji polskiego ustawodawcy.

Druga petycja skierowana do Wójta Gminy Lubrza dotyczyła utworzenia Gminnej Straży Energetycznej. Petycja została uznana za niezasadną, bowiem w polskim porządku prawnym żaden przepis prawny nie upoważnia organów gminy do podejmowania działań polegających na tworzeniu gminnych straży energetycznych uprawnionych do „wchodzenia do elektrowni i uruchomiania prądu w przypadku, gdyby nastąpiła bezpodstawna przerwa w dostawie prądu a rząd czy firma dostarczająca prąd – w ciągu 24 godzin nie doprowadziłyby do wznowienia dostaw energii dla wszystkich mieszkańców gmin”.

Trzecia petycja skierowana do Wójta Gminy Lubrza dotyczyła dokonania analizy rodzącego się rynku usług związanych z automatyzacją i robotyzacją w kontekście ewentualnego bezpłatnego przeprowadzenia audytu technologicznego w Urzędzie mającego na celu zidentyfikowanie możliwości wprowadzenia automatyzacji w różnych obszarach powierzonych gminie zadań publicznych, zaplanowania permanentnego podnoszenia kwalifikacji pracowników w tym zakresie w ramach szkoleń i audytów w omawianym obszarze również na mocy kwantyfikacji dokonanych w ramach art. 29 ustawy o z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych t.j. (Dz. U. z 2022 r. poz. 530). Petycja została uznana za zasadną. Wykonanie audytu technologicznego pozwoli oszacować oszczędności, które mogłyby wyniknąć z automatyzacji, zdefiniować obszary podatne na błędy i obszary, w których wprowadzenie rozwiązań automatyzacyjnych przyczyniłoby się do oszczędności i usprawnienia pracy w gminie. Podnoszenie wiedzy przez pracowników pozwoli zbierać informacje dotyczące możliwości uzyskania dofinansowania z programów regionalnych lub unijnych oraz śledzić inicjatywy rządowe i sektorowe skierowane do miast i gmin w zakresie
automatyzacji.